cal_formPage 1PathPathlogoFill 19

Vijf euro-race

Hoe ver kom je met vijf euro? Waar kom je met vijf euro? Stap in en reis virtueel mee met acht voertuigen. Welke komt het verst met de groengrijze flap? Want dat draait niet alleen om energieverbruik…

Taxi: 1 km
De prijs van een taxirit uit een starttarief, een bedrag per gereden kilometer en een vergoeding voor de duur van de reis. In dit voorbeeld stap je in een normale personenauto en rekent de chauffeur de maximumtarieven. Het starttarief is dan € 2,66. Blijft nog € 2,34 over voor je rit. Met een kilometerprijs van € 1,95 en een tijdtarief van € 0,32 per minuut blijft je reis dan steken op één kilometer. Daar mag je dan maximaal 73 seconden over doen, want daarna moet je sowieso uitstappen. Het grootste voordeel van de taxi: hij kost niets als je ’m niet gebruikt! Want je hoeft er ook geen OV-chipkaart voor aan te houden.

 Grote auto: 2,5 km
Geld speelt geen rol en we gaan voor een serieus grote auto, de 450 pk sterke BMW X6 xDrive50i met een vanafprijs van € 123.101. De manier van rijden en daarmee het brandstofverbruik (ergens tussen 3 tot 11 kilometer per liter) drukt zwaar op de kilometerprijs. Maar vergeet MRB, afschrijving, verzekering en onderhoud niet. Reken op een gemiddelde kilometerprijs van op z’n allerbest twee euro. Vijf euro brengt je 2,5 kilometer ver.

Elektrische auto: 25 km
Je gaat elektrisch rijden en stapt in de Nissan Leaf. Geen hybride met benzinehulpje, maar elektrisch ‘all the way’. Oftewel: geen enkele CO2-uitstoot, mits je groene stroom tankt. Vandaag de dag betaal je netto zo’n € 0,22 per kWh. De Leaf legt per kWh ongeveer 7,3 kilometer af. Met vijf euro kun je 22,7 kWh kopen, waarmee je een aardig eind komt: ruim 165 kilometer. Maar! Dat is alleen het ‘tanken’. Met de vaste lasten erbij – afschrijving, verzekering en onderhoud – kom je alsnog op twintig cent per kilometer: 25 kilometer voor vijf euro. Als in 2015 ook voor elektrische auto’s MRB betaald moet worden, zal de Leaf zakken naar zo’n 20 kilometer voor vijf euro.

Bus: 25 km
Hoe ver vijf euro je brengt met de bus… waar zit je? In Nederland kost een bus bijna nergens hetzelfde. Kiezen we een dagje Maastricht… Met een chipkaart betaal je daar voor elke kilometer ongeveer twintig cent. Met vijf euro leg je daar in totaal zo’n 25 kilometer af.

Kleine auto: 25 km
De ene auto is zeer zeker de andere niet. Niet in verbruik, niet in onderhoud, niet in aanschaf, niet in gewicht en dus ook niet in verzekering of MRB. De populaire Citroën C1 – of de Peugeot 107 en Toyota Aygo – kost nog geen tienduizend euro, loopt op z’n sloffen 1 op 20 en kost aan het einde van de rit per kilometer minder dan tien keer zo weinig als genoemde BMW X6. En dat brengt ’m zeker 25 kilometer ver op vijf euro. De kleine auto verslaat de bus omdat ie voor hetzelfde geld meerdere personen inclusief bagage kan vervoeren en ook op plekken kan stoppen waar geen halte is.

Trein: 27 km
Uitgangspunten: Je bent volwassen, reist tweedeklas en koopt een los kaartje. Voor een eerlijke race gebruik je immers geen abonnement. Op het grootste deel van het Nederlandse spoornetwerk wordt de prijs bepaald via tariefafstanden. Het aantal eenheden komt ongeveer overeen met de afgelegde afstand. Uit de tarieftabel van de NS valt af te lezen dat je voor vijf euro 27 eenheden kunt kopen. Dat is 27 kilometer. Wel de tijd nemen, uiteraard…

Motor: 35 km
Net als bij auto’s is de ene motor de andere niet, maar een ‘bescheiden’ motor of ‘dikke’ motorscooter kost (nieuw) net zoiets als een kleine auto en verbruikt ook net zo veel. Maar je schrijft veel langzamer af aan waarde en betaalt véél en véél minder motorrijtuigenbelasting. Ga je zuinig om met je motor en je gas, dan kom je met gemak 35 kilometer ver voor vijf euro. Qua snelheid ben je hoe dan ook onverslaanbaar, zelfs zonder de wet te overtreden.

Elektrische scooter: 66,5 km
De eindsprint in deze race wordt gewonnen door de elektrische scooter. Globaal kom je uit op een verbruik van 2,1 kWh/100 km, wat neerkomt op zo’n halve cent per kilometer. De afschrijving van een elektrische scooter is zo’n vijf cent per kilometer, onderhoud en verzekering (voor volwassen gebruikers) zijn te verwaarlozen: misschien twee cent per kilometer samen. De kilometerprijs van een elektrische scooter is ruwweg 7,5 cent per kilometer, wat het bereik voor vijf euro 66,5 kilometer maakt.