Vergissing Oxxio: verkeerde gegevens naar Contract Einde Register (CER)
- Home
- Over Oxxio
- Nieuws & Pers
- Vergissing Oxxio: verkeerde gegevens naar Contract Einde Register (CER)
Vergissing Oxxio: verkeerde gegevens naar Contract Einde Register (CER)
Reactie Oxxio op boete Autoriteit Consument & Markt
ROTTERDAM, 8 MAART 2017 - Vandaag heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) Oxxio een boete opgelegd van 1 miljoen euro. Dit omdat de ACM heeft geconstateerd dat we vorig jaar per abuis verkeerde gegevens hebben aangeleverd aan het Contract Einde Register (CER). Oxxio betreurt dat dit gebeurd is. Wel hebben onze klanten zelf altijd de juiste informatie gekregen en konden zij gewoon boetevrij overstappen. Wij vinden de boete daarom disproportioneel en hebben om die reden besloten in beroep te gaan.
Overgang naar een ander systeem
Het CER is een centrale database waar energieleveranciers, na toestemming van een consument, kunnen inzien wanneer een consument ‘vrij’ is om zonder boete over te stappen naar een andere leverancier. In dit register stonden Oxxio-klanten die een contract hebben zonder einddatum per abuis aangemeld als klanten mét een contract einddatum. Dit werd veroorzaakt door de overgang naar een ander contractsysteem binnen Oxxio. Voor andere leveranciers was het daardoor niet duidelijk dat deze klanten zonder boete konden overstappen. De klant zelf heeft echter altijd de juiste informatie gehad en kon te allen tijde boetevrij overstappen. Sinds juni 2016 worden de gegevens vanuit dit systeem weer correct aan het register aangeleverd.
In beroep
Oxxio betreurt dat er verkeerde gegevens naar het register zijn gestuurd. Wel zijn we van mening dat de opgelegde boete disproportioneel is. Daarom hebben we besloten om in beroep te gaan.
Vragen?
Ben je klant bij Oxxio en heb je vragen over dit bericht? Neem dan contact op met onze klantenservice op 0900 – 55 66 777 (55 cent per gesprek + je belkosten), bereikbaar van 09.00 tot 18.00 uur.