cal_formPage 1PathPathlogoFill 19

TEAM OXXIO WINT NATIONALE CQ TEST

Vandaag werd tijdens de Nationale CQ-test in de Endemol Studio’s gestreden om de titel ‘Beste klantadviseur van Nederland’. Er was plek voor twee winnaars: de klantadviseur én het bedrijf met het hoogste CQ (Contact Quotiënt). Onder leiding van presentator Eddy Zoey versloeg het team van Oxxio de 975 medewerkers van 39 andere bedrijven. Zij gaven de meeste goede antwoorden op vragen over actuele thema’s in de branche zoals ‘Wat vinden klanten van wachttijden?’ en ‘Wat vinden bellers het meest ergerlijk?’. Tamara van de Graaf van VGZ ging met de persoonlijke prijs naar huis.

“We zijn erg blij en met recht trots op deze titel, het is een kroon op het werk van de medewerkers”, aldus Berkam Demir van Oxxio. De winnaars scoorden, Oxxio als team en Tamara van de Graaf van VGZ individueel, het hoogste Contact Quotiënt op de vijf onderdelen: Do’s en Don’ts in het contact met de klant, Analytisch Vermogen, Visitekaartje, Service en de Professional. De test is ontwikkeld door Randstad in nauwe samenwerking met Philipse Business School. Dit is het tweede jaar dat de Nationale CQ-test georganiseerd werd.

1 miljard telefoontjes
Jaarlijks plegen we met elkaar meer dan 1 miljard telefoontjes naar contactcenters van bedrijven; kleine vragen, klachten en ingewikkelde kwesties passeren de revue. Maar liefst 200.000 klantadviseurs zetten dagelijks hun vakkundigheid en beste humeur in om de mensen aan de andere kant van de lijn zo goed mogelijk te helpen. “Deze actie, waarin inhoudelijk wordt ingegaan op het beroep klantadviseur, steunen wij van harte. We zijn blij dat Randstad Callflex, de initiatiefnemer van de Nationale CQ-test, een positief geluid laat horen. Het geluid dat deze medewerkers verdienen!”, aldus de Klanten Service Federatie (KSF). De Klantenservice Federatie stimuleert de professionaliteit en kwaliteit van klantenservices in Nederland.

‘Vreemde’ verzoekjes
Werken in een contactcenter overtreft in de praktijk vaak de verwachtingen, blijkt uit recent onderzoek* in opdracht van Randstad Callflex. Een meerderheid (78%) van de ondervraagde contactcenter-medewerkers is trots op zijn/haar baan en 59% vindt het werk afwisselend. Dat is niet zo gek; contactcenter-medewerkers krijgen te maken met uiteenlopende situaties. 84% van de ondervraagde medewerkers heeft wel eens een schreeuwende klant aan de lijn gehad. Gelukkig geeft 67% aan dat klanten in een gesprek meestal vriendelijk zijn. Ook klanten die huilen van blijdschap komen voor (35%). Een klein deel heeft wel eens te maken gehad met ‘vreemde’ verzoekjes van klanten; mee uitgevraagd worden (8%), verzoeken om foto’s (3%) en zelfs huwelijksaanzoeken (2%) kwamen voorbij.

Kijk voor meer informatie over de Nationale CQ-test en een overzicht van de deelnemende bedrijven op:  http://www.nationalecqtest.nl/de-nationale-cq-test-2011/

*Onderzoek uitgevoerd door R2Research in augustus 2012