cal_formPage 1PathPathlogoFill 19

Eet je energiek

Chiazaad, quinoa, hennepzaad: deze en andere superfoods kun je tegenwoordig in bijna elke supermarkt vinden. Veel mensen zweren erbij, maar zijn deze foods nu echt zo super? Krijgen we er echt meer energie van?

Een portie chiazaad (40 gram) is goed voor 153 kilocalorieën, 40 gram quinoa levert je 157 kilocalorieën op en een portie hennepzaad bevat 170 kilocalorieën. Vergelijk dat eens met de 491 kilocalorieën van een patatje. Hoe kan het dan toch dat zoveel mensen claimen zoveel energie van deze superfoods te krijgen?

Voedingsstoffen
‘Dat komt door de voedingsstoffen’, zo geeft verjongingscoach en auteur Jesse van der Velde het antwoord. ‘Chiazaden zijn bijvoorbeeld rijk aan omega 3, een stof die onder meer goed is voor je hart en de vetverbranding stimuleert. Rauwe cacao stimuleert een geluksgevoel en kokosolie is goed voor de darmflora.’

Superfoods naast de deur
Dat betekent volgens Van der Velde echter niet dat we massaal alleen maar dure superfoods uit verre landen moeten eten. De oplossing voor meer energie verbouwen we ook naast de deur. ‘Onze Hollandse broccoli en bladgroentes als boerenkool zijn ook echte superfoods. Ideaal om lekkere groene smoothies van te maken. Dé manier om genoeg groente binnen te krijgen.’

Doe wat je hart zegt
Maar met groente alleen red je het niet, waarschuwt de verjongingscoach. ‘Je energieniveau wordt bepaald door “input min weerstand”. Input zijn alle dingen die onze verre voorvaderen ook aten en dronken: groente, fruit, noten, zaden, vlees, vis en water. Andere producten, zoals suiker en granen, zorgen voor weerstand net als teveel stress. Dat is vaak onze grootste valkuil. Stress kun je niet compenseren met gezonde voeding. Zeg dus nee tegen de dingen waar je allang nee tegen had moeten zeggen. Doe wat je hart zegt en eet als onze voorvaderen. Dan is meer energie dichterbij dan je denkt.’