cal_formPage 1PathPathlogoFill 19

Consument niet gebaat bij tussenhandel

In een opiniestuk op de website van Energeia schrijft Sjak Lomme over een recente energiespecial van consumentenprogramma Kassa. Hierbij riep de directeur van vergelijkssite Gaslicht.com – in het bijzijn van een toezichthouder van Autoriteit Consument & Markt (ACM) – consumenten op elk jaar te wisselen van energieleverancier. Net als Lomme, vindt Oxxio het jammer dat de toezichthouder niet aanvulde dat consumenten op zoek moeten gaan naar een product dat goed past bij de persoonlijke situatie op lange termijn. Consumenten hebben de neiging te kiezen voor een product dat met name een voordeel oplevert op de korte termijn.

Tussenhandelaren bieden vaak producten aan met spectaculaire actietarieven en hoge kortingen. Lomme stelt dat het hierdoor onvermijdelijk wordt voor leveranciers om de kosten op transparante manier terug te verdienen. “Voorkomen moet worden dat leveranciers genoodzaakt zijn om de producten zodanig te ontwerpen dat ze goed scoren in de rekenalgoritmes van de prijsvergelijker,” aldus Lomme. “Vergelijkingssites moeten geen facto monopolisten worden en zodoende een te groot deel van de koek bemachtigen. Wat de leverancier aan de tussenhandel betaalt, gaat immers ten kosten van de besparing die de consument kan realiseren.”

“Oxxio kan zich hier volledig in vinden,” reageert Frank Schmid, directeur van Oxxio. “Op dit moment gaat een groot bedrag naar de tussenhandel. Net zoals Lomme in zijn opiniestuk schrijft, kan het bedrag dat de energieleverancier aan de tussenhandel betaalt, nu niet naar de klant gaan. Wij vinden dat al het voordeel bij de klant terecht dient te komen,” vervolgt Schmid.

Een transparante vergelijking voor de consument
Oxxio laat met het initiatief PowerStunt zien dat consumenten ook zonder vergelijkers of collectieve inkoop voor een voordelig tarief kunnen gaan, waarbij het voordeel in het maandbedrag wordt meegenomen. Omdat de PowerStunt consumenten de kans geeft een energiecontract af te sluiten zonder te betalen voor tussenhandel, komt het voordeel direct bij de klant te liggen. Vooraf doet Oxxio een prijspeiling bij vergelijkingssites en veilingen. Vervolgens biedt Oxxio met de PowerStunt een energiecontract in gelimiteerde oplage aan dat nóg voordeliger is.

Volgens Schmid past dit bij het gedachtegoed van Oxxio: “We zijn altijd op zoek naar de scherpste deal. Oxxio houdt de  kosten laag, helpt consumenten grip te krijgen op hun energie en te besparen op verbruik.” Daarnaast geeft Oxxio haar klanten verschillende tools om het energieproduct te kiezen die het beste past bij de persoonlijke situatie. Want de goedkoopste energie, is de energie die je niet gebruikt!