Energiekosten: waar betaal je voor?

Je energiekosten bestaan uit drie onderdelen; leveringskosten, overheidsheffingen en netbeheerkosten. Al onze leveringstarieven gelden bij een jaarlijks verbruik tot 10.000 kWh (stroom) en 5.000 m3 (gas).

1. Leveringskosten

De leveringskosten bestaan uit een variabel en een vast deel. Het variabele deel betreft de hoeveelheid energie die je verbruikt. Je betaalt namelijk voor elke kWh stroom en m3 gas die je verbruikt. Bij gas zit in dat variabele deel ook de regiotoeslag. Voor het variabele deel van je leveringskosten geldt: hoe minder je verbruikt, hoe minder je betaalt.

Daarnaast betaal je vaste leveringskosten. Dat is een vast bedrag per jaar, voor de vaste kosten die we maken per energieaansluiting. Deze zijn dus niet afhankelijk van hoeveel energie je verbruikt.

2. Netbeheerkosten

Maak je in je woning gebruik van stroom en gas, dan maak je automatisch ook gebruik van het openbare stroom- en gasnetwerk van je netbeheerder. Voor gebruik van het netwerk betaal je netbeheerkosten. De hoogte van je netbeheerkosten hangt af van het soort aansluiting dat je hebt.

We gaan ervan uit dat je een stroomaansluiting hebt van maximaal 3 x 25 Ampère en voor gas een aansluiting met een maximale doorlaatwaarde van 40m3 per uur. Dit zijn de standaardaansluitingen voor consumenten. Heb je een andere stroom- of gas aansluiting, kijk dan op de website van je netbeheerder voor de bijbehorende netbeheerkosten. Je kunt je netbeheerder niet zelf kiezen. Elke regio heeft zijn eigen netbeheerder. Je netbeheerder bepaalt hoe hoog je netbeheerkosten zijn. Hij mag deze ieder jaar veranderen. Je betaalt de netbeheerkosten aan ons en wij betalen dat bedrag weer aan je netbeheerder. De hoogte van de netbeheerkosten staat op je jaarnota.

3. Overheidsheffingen

Naast de kosten voor stroom en gas, betaal je ook belastingen en toeslagen die de overheid heft op het gebruik van stroom en gas. De hoogte van de overheidsheffingen is afhankelijk van je verbruik. Wij dragen deze bedragen rechtstreeks af aan de overheid. De overheid kan de overheidsheffingen jaarlijks per 1 januari wijzigen. Wij berekenen deze wijziging dan aan je door.

De overheid brengt de volgende kosten in rekening:

  • Energiebelasting
    Deze heffing op stroom en gas is ingevoerd om jou als consument te stimuleren om zuinig en bewust met energie om te gaan.
  • Opslag duurzame energie
    Deze opslag op stroom en gas wordt gebruikt om de kosten te dekken om opwekken van duurzame energie te stimuleren.

Btw

Over de bovengenoemde onderdelen betaal je 21% btw. Dit is in het tarief verwerkt.

Vermindering energiebelasting

Wanneer je stroom afneemt op een leveringsadres met een verblijfsfunctie heb je recht op vermindering van energiebelasting. Dit is een wettelijk vastgestelde korting op de energiebelasting die wij namens de Belastingdienst verrekenen op de jaarnota. Je hebt hier alleen recht op als je stroom afneemt op een leveringsadres met een verblijfsfunctie. De vermindering energiebelasting bedraagt € 373,33 (prijspeil 2018) per stroomaansluiting per jaar. De vermindering op energiebelasting kan ook € 0 zijn als geen sprake is van een verblijfsfunctie.

Zijn er overige kosten?

Betaal je anders dan via automatische incasso? Dan betaal je hiervoor € 2,50 administratiekosten per maand.

Enkeltarief of normaal- en daltarief voor stroom

Wat voor meters hangen er in je meterkast? Je betaalt het enkeltarief als je meter één (actief) telwerk heeft. Of je nu overdag, 's avonds of in het weekend verbruikt, het wordt tegen dezelfde prijs, het enkeltarief, afgerekend. Dat heet een enkelprofiel.

Als je meter twee (actieve) telwerken heeft, dan kun je er voor kiezen om voor je verbruik in daluren een daltarief te betalen. De daluren zijn 's avonds, in het weekeinde en op feestdagen. In de overige uren betaal je dan het normaaltarief. Dat heet een dubbelprofiel. Wil je weten hoe laat de daluren 's avonds ingaan? Kijk dan even op de website van je netbeheerder. De meeste netbeheerders hanteren daluren van 23.00 uur tot 7.00 uur.

Zoek je netbeheerder

Wil je weten welke energietarieven voor jou gelden? Check ’t in de Oxxio App! Ga naar het menu ‘Contract info’ en bekijk je actuele leveringstarieven en de details.

Hoe kan ik mijn enkelprofiel of dubbelprofiel wijzigen?

De keuze voor een enkeltarief of dubbeltarief hangt samen met je stroommeter. Heb je een meter met twee werkende telwerken, maar wil je op enkeltarief afgerekend worden? Dat kunnen we voor je aanpassen. Stuur ons een chatberichtje in de Oxxio App. Heb je geen meter met twee werkende telwerken? Dan is het technisch niet mogelijk om je een dubbeltarief aan te bieden. Je moet dan eerst een geschikte meter via je netbeheerder aanvragen. Het kan zijn dat je netbeheerder hier kosten voor in rekening brengt.

Verlaag je energieverbruik: dat scheelt kosten

Je kunt op je energiekosten besparen door een voordelige leverancier te kiezen. Maar je bent nog voordeliger uit wanneer je bespaart op je energieverbruik. De Oxxio App biedt je alle tools voor inzicht in je energieverbruik. Daarmee houd je grip op je kosten. In de Oxxio App vind je ook onze slimme energiebuddy O., die denkt pas echt met je mee. Hij analyseert je verbruik en geeft je een seintje als ‘m iets opvalt. En met de Jaarcheck houd je in de gaten of je termijnbedrag nog wel past bij je verbruik. De app geeft je advies om ‘t bij te stellen als dat nodig is.

Heb je de Oxxio App nog niet?

Download 'm nu meteen!