Variabele tarieven

Bij een contract voor onbepaalde heb je geen vaste leveringstarieven, maar variabele tarieven. Dit betekent dat je tarieven tussentijds kunnen wijzigen. Je tarieven bewegen mee met de markt. Wijzigen je tarieven? Dan informeren we je altijd vooraf. Dit doen we minstens 30 dagen van tevoren.

Huidige energiemarkt

Door de hoge energieprijzen kopen we energie nu voor een korte periode in. Hierdoor kunnen we sneller inspelen op de ontwikkelingen in de energiemarkt. Dit betekent dat we jou ook sneller nieuwe tarieven kunnen aanbieden.

Overheidsmaatregelen

Alles over het prijsplafond

Vanaf 1 januari 2023 geldt er een prijsplafond voor energie dat één jaar duurt. Maar wat is een prijsplafond nou eigenlijk? Hoe werkt het? En wanneer kom je ervoor in aanmerking? Het antwoord op deze én andere vragen over het prijsplafond lees je hier.

 

 

Overheidsmaatregelen 2023

Er zijn verschillende overheidsmaatregelen voor 2023 ingevoerd zoals het prijsplafond. Maar ook dit jaar kan je bijvoorbeeld in aanmerking komen voor energietoeslag.

Effect nieuwe tarieven op het termijnbedrag

Wat het effect van nieuwe tarieven op je termijnbedrag is verschilt per situatie. Op het moment dat je je jaarnota krijgt, berekenen we altijd een nieuw termijnbedrag voor je. We houden daarbij rekening met je energieverbruik, je (gewijzigde) tarieven en de huidige overheidsmaatregelen.



  • Ontvang je je jaarnota binnen 3 maanden na het krijgen van nieuwe tarieven? Dan hoef je je termijnbedrag niet aan te passen. Je kunt je jaarnota afwachten en ontvangt dan vanzelf een nieuw, passend termijnbedrag.

  • Heb je je jaarnota al gekregen of ontvang je ‘m pas over meer dan 3 maanden na het krijgen van nieuwe tarieven? Dan adviseren we je om de Jaarcheck in de Oxxio App te doen. Je krijgt dan advies over een passend termijnbedrag. En je kunt je termijnbedrag meteen zelf aanpassen.

Ga naar de Oxxio App of Mijn Oxxio om te zien wanneer je je jaarnota ontvangt, welk termijnbedrag je nu betaalt en om je termijnbedrag te wijzigen.

Meterstanden en variabele tarieven

Heb je een slimme meter en ons toestemming gegeven om die op afstand uit te lezen, dan hoef je je meterstanden niet zelf door te geven. Die krijgen we dan namelijk vanzelf binnen. Je nieuwe tarieven verrekenen we dan met het verbruik in de periode waarin deze gelden.

Hulp bij betalen

Betalingsregeling afspreken

Lukt het je niet om je energienota(‘s) in één keer te betalen, dan kan een betalingsregeling uitkomst bieden. Zo voorkom je extra kosten. Een betalingsregeling vraag je eenvoudig zelf aan in de Oxxio App of Mijn Oxxio.

Geldfit

Heb je meer hulp nodig dan een betalingsregeling? Ga dan naar Geldfit.nl/energie en ontdek wat jij kan doen. Krijg gratis advies van een energie- of budgetcoach. Controleer op welke financiële regelingen je mogelijk recht hebt en krijg hulp bij het aanvragen ervan. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt.

 

Veelgestelde vragen

Staat je vraag er niet tussen? We helpen je graag verder.Naar de klantenservice