Ben je al Oxxio klant? Check hier je verlengaanbod.

Variabele tarieven

Onlangs heb je informatie ontvangen over nieuwe leveringstarieven voor stroom en/of gas. Op deze pagina vind je informatie over de nieuwe tarieven en je termijnbedrag. Ook lees je meer over hulp bij het betalen van je energierekening.

Je nieuwe variabele leveringstarieven

Bij een contract voor onbepaalde heb je geen vaste leveringstarieven, maar variabele tarieven. De variabele leveringstarieven van een energiecontract met variabele looptijd bewegen mee met de prijzen van stroom en gas op de energiemarkt. Dit betekent dat je tarieven tussentijds kunnen wijzigen. De prijzen op de energiemarkt zijn de laatste tijd gewijzigd. Daarom veranderen de tarieven mee. Als de tarieven wijzigen, informeren we je altijd vooraf. Dit doen we minstens 30 dagen van tevoren.

Terugleverkosten en teruglevergoeding bij zonnepanelen

Met zonnepanelen wek je op een duurzame manier je eigen stroom op. Goed voor het milieu en zo heb je minder stroom van ons nodig. Stroom die je opwekt, maar niet verbruikt, lever je terug aan het elektriciteitsnet. Er zijn wel steeds meer huishoudens die stroom opwekken met zonnepanelen. Door de groei van het aantal zonnepanelen, stijgen de kosten voor het terugleveren van stroom aan dit net. Deze kosten berekenen we door in een tarief per kWh, de terugleverkosten.

Heb je geen zonnepanelen? Dan betaal je géén terugleverkosten.

Alle informatie hebben we voor je op een rijtje gezet.

Effect nieuwe tarieven op het termijnbedrag

Wat het effect van nieuwe tarieven op je termijnbedrag is verschilt per situatie. Op het moment dat je je jaarnota krijgt, berekenen we altijd een nieuw termijnbedrag voor je. We houden daarbij rekening met je energieverbruik, je (gewijzigde) tarieven en de huidige overheidsmaatregelen.



  • Ontvang je je jaarnota binnen 3 maanden na het krijgen van nieuwe tarieven? Dan hoef je je termijnbedrag niet aan te passen. Je kunt je jaarnota afwachten en ontvangt dan vanzelf een nieuw, passend termijnbedrag.

  • Heb je je jaarnota al gekregen of ontvang je ‘m pas over meer dan 3 maanden na het krijgen van nieuwe tarieven? Dan adviseren we je om de Jaarcheck in de Oxxio App te doen. Je krijgt dan advies over een passend termijnbedrag. En je kunt je termijnbedrag meteen zelf aanpassen.

Ga naar de Oxxio App of Mijn Oxxio om te zien wanneer je je jaarnota ontvangt, welk termijnbedrag je nu betaalt en om je termijnbedrag te wijzigen.

Meterstanden en variabele tarieven

Heb je een slimme meter en ons toestemming gegeven om die op afstand uit te lezen, dan hoef je je meterstanden niet zelf door te geven. Die krijgen we dan namelijk vanzelf binnen. Je nieuwe tarieven verrekenen we dan met het verbruik in de periode waarin deze gelden.

Hulp bij betalen

Betalingsregeling afspreken

Lukt het je niet om je energienota(‘s) in één keer te betalen, dan kan een betalingsregeling uitkomst bieden. Zo voorkom je extra kosten. Een betalingsregeling vraag je eenvoudig zelf aan in de Oxxio App of Mijn Oxxio.

Geldfit

Heb je meer hulp nodig dan een betalingsregeling? Ga dan naar Geldfit.nl/energie en ontdek wat jij kan doen. Krijg gratis advies van een energie- of budgetcoach. Controleer op welke financiële regelingen je mogelijk recht hebt en krijg hulp bij het aanvragen ervan. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt.

 

Veelgestelde vragen

Staat je vraag er niet tussen? We helpen je graag verder.Naar de klantenservice