Wat is het termijnbedrag?

Als je overstapt naar Oxxio vragen we je hoeveel energie je verbruikt. Weet je dat niet, dan schatten we je verbruik op basis van de door jou ingevulde gegevens. Op basis daarvan, en de energiekosten die we afspreken, berekenen we je jaarbedrag. Om te zorgen dat je niet 1 keer per jaar een groot bedrag hoeft te betalen, spreiden we de verwachte kosten over 12 termijnen. Dit is je maandelijkse termijnbedrag.

Mijn termijnbedrag wijzigen: hoe doe ik het?

Natuurlijk betaal je alleen voor de energie die je daadwerkelijk verbruikt. Verwacht je meer of minder te verbruiken dan het aantal kilowattuur of kubieke meter waar je termijnbedrag op is gebaseerd? Pas je termijnbedrag dan eenvoudig aan in de Oxxio App via het menu ‘Contract info’. Houd er wel rekening mee dat het kan zijn dat er nog één periode van je eerdere termijnbedrag in rekening wordt gebracht.

Wanneer kan ik mijn termijnbedrag wijzigen?

Ben je nieuw bij Oxxio? Dan kan je het termijnbedrag aanpassen vanaf het moment dat we je energie leveren. Ben je al klant bij ons? Je kunt het termijnbedrag aanpassen in de Oxxio App wanneer jij dat wilt.

Waarom ligt mijn werkelijke verbruik hoger of lager dan het jaarverbruik van mijn aanbod?

Houd er rekening mee dat je energieverbruik verandert als:

  • Je net bent verhuisd. De grootte van je nieuwe woning heeft invloed op je energieverbruik, maar bijvoorbeeld ook de mate waarin het energiezuinig is. Heeft je nieuwe huis betere isolatie dan je vorige woning, en ook dubbel glas, energiezuinige verwarming en zonnepanelen? Dan is de kans groot dat je een verschil in je energieverbruik ziet.
  • Je gezinssamenstelling verandert. Als je met meer of minder mensen in de woning leeft, is dit meestal van invloed op de hoeveelheid energie die je verbruikt.
  • Je nieuwe, energiezuinige apparaten hebt aangeschaft. Als je oude, energieslurpende apparaten had en deze recent hebt vervangen, dan kan je verbruik hierdoor een stuk lager uitvallen.
  • Je extra apparaten in huis hebt. Heb je een extra (huishoudelijk) apparaat aangeschaft, zoals een vaatwasser of wasdroger? Dan zie je dit terug in je stroomverbruik.

Hoe kan ik checken of mijn termijnbedrag nog klopt?

Je kunt als Oxxio-klant zelf tussentijds checken of je termijnbedrag nog past bij je werkelijke verbruik. Dit doe je heel eenvoudig met de Jaarcheck in de Oxxio App. Je ziet dan meteen het ideale termijnbedrag voor jouw situatie.

Download de Oxxio App

Hoe betaal ik het termijnbedrag?

Als klant van Oxxio betaal je maandelijks één termijnbedrag, dit wordt automatisch van je rekening geïncasseerd. Neem je stroom en gas van ons af, dan betaal je één bedrag voor beide. Lees meer over betalen, betalingsachterstanden, aanmaningen, automatische incasso’s en betalingsregelingen op de pagina over het betaalproces. Is het niet gelukt om het termijnbedrag van je rekening te incasseren? Dan kun je het openstaande bedrag alsnog gemakkelijk via iDEAL betalen in de Oxxio App.

Geen termijnbedrag

Is je termijnbedrag lager dan € 9 per maand? Dan schrijven we niet langer een maandelijks termijnbedrag van je rekening af. Je krijgt één keer per jaar een jaarnota, waarop we je verbruik en kosten in één keer afrekenen.

Staat je vraag hier niet bij? Bekijk dan de klantenservicepagina of ga naar de Oxxio App en stel je vraag pijlsnel via de chat.

Veelgestelde vragen

Staat je vraag er niet tussen of ben je onvoldoende geholpen? Stel dan zelf je vraag.

Mogen wij cookies plaatsen?

Voor een goede werking en het anoniem analyseren van onze website plaatsen wij functionele en analytische cookies die geen of geringe gevolgen hebben voor je privacy.

Wij gebruiken meer cookies, bijvoorbeeld om jou relevante advertenties te kunnen tonen op websites van derden.

Deze cookies verzamelen mogelijk gegevens buiten onze website. Door op ‘Accepteren’ te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.