Wat is het termijnbedrag?

Als je overstapt naar Oxxio berekenen we, op basis van het historisch verbruik in je woning, hoeveel energie je het komende jaar gaat gebruiken en welke energiekosten daarbij horen. Dat doen we ook na elke jaarnota en als je verhuist. Om te zorgen dat je niet 1 keer per jaar een groot bedrag hoeft te betalen, spreiden we de verwachte kosten over 12 termijnen. Dit is je maandelijkse termijnbedrag.

Mijn termijnbedrag wijzigen: hoe doe ik het?

We berekenen je termijnbedrag zo nauwkeurig mogelijk. En natuurlijk betaal je alleen voor de energie die je daadwerkelijk verbruikt. Verwacht je meer of minder te verbruiken dan het aantal kilowattuur of kubieke meter waar je termijnbedrag op is gebaseerd? Pas je termijnbedrag dan eenvoudig aan in de Oxxio App via het menu ‘Contract info’. Houd er wel rekening mee dat het kan zijn dat er nog één periode van je eerdere termijnbedrag in rekening wordt gebracht.

Wanneer kan ik mijn termijnbedrag wijzigen?

Ben je nieuw bij Oxxio? Dan kan je het termijnbedrag aanpassen vanaf het moment dat we je energie leveren. Ben je al klant bij ons? Je kunt het termijnbedrag aanpassen in de Oxxio App wanneer jij dat wilt.

Kan het termijnbedrag anders zijn dan het aanbod van Oxxio?

Dat kan. Je termijnbedrag is namelijk gebaseerd op het historisch jaarverbruik in je woning van de afgelopen 3 jaar. Het aanbod is gebaseerd op het geschatte jaarverbruik dat je hebt doorgegeven óf laten schatten op basis van de door jou ingevulde gegevens.

Waarom ligt mijn historisch verbruik hoger of lager dan mijn geschatte jaarverbruik van mijn aanbod?

Dat kan verschillende redenen hebben:

  • Ben je bijvoorbeeld net verhuisd? Dan kan het zijn dat het energieverbruik van de vorige bewoners in de woning hoger of lager ligt. Hiermee zal het termijnbedrag ook hoger of lager uitvallen dan je verwacht op basis van het aanbod dat we je hebben gedaan.
  • Is je gezinssamenstelling veranderd? Als je met meer of minder mensen in de woning leeft, is dit meestal van invloed op de hoeveelheid energie die je verbruikt.
  • Heb je nieuwe, energiezuinige apparaten aangeschaft? Als je oude, energieslurpende apparaten had en deze recent hebt vervangen, dan kan je verbruik hierdoor een stuk lager uitvallen.
  • Heb je extra apparaten in huis? Heb je een extra (huishoudelijk) apparaat aangeschaft, zoals een vaatwasser of wasdroger? Dan zie je dit terug in je stroomverbruik.

Hoe kan ik checken of mijn termijnbedrag nog klopt?

Je kunt als Oxxio-klant zelf tussentijds checken of je termijnbedrag nog past bij je werkelijke verbruik. Dit doe je heel eenvoudig met de Jaarcheck in de Oxxio App. Je ziet dan meteen het ideale termijnbedrag voor jouw situatie.

Download de Oxxio App

Hoe betaal ik het termijnbedrag?

Als klant van Oxxio betaal je maandelijks één termijnbedrag, dit wordt automatisch van je rekening geïncasseerd. Neem je stroom en gas van ons af, dan betaal je één bedrag voor beide. Lees meer over betalen, betalingsachterstanden, aanmaningen, automatische incasso’s en betalingsregelingen op de pagina over het betaalproces. Is het niet gelukt om het termijnbedrag van je rekening te incasseren? Dan kun je het openstaande bedrag alsnog gemakkelijk via iDEAL betalen in de Oxxio App.

Geen termijnbedrag

Is je termijnbedrag lager dan € 9 per maand? Dan schrijven we niet langer een maandelijks termijnbedrag van je rekening af. Je krijgt één keer per jaar een jaarnota, waarop we je verbruik en kosten in één keer afrekenen.

Staat je vraag hier niet bij? Bekijk dan de klantenservicepagina of ga naar de Oxxio App en stel je vraag pijlsnel via de chat.

Veelgestelde vragen