• Home
  • Klantenservice
  • Kwartaaltarieven

Wijziging in energietarieven

De energiemarkt is in beweging en dat zorgt voor wisselende prijzen. We kunnen ons voorstellen dat je hier meer over wil weten. Zeker nu je net nieuwe leveringstarieven voor stroom en/of gas hebt ontvangen.

Je variabele tarieven

Door de hoge energieprijzen kopen we energie voor een korte periode in. Hierdoor kunnen we sneller inspelen op de ontwikkelingen in de energiemarkt. Dit betekent dat we jou ook sneller nieuwe tarieven kunnen aanbieden. Wijzigen je tarieven, dan informeren we je natuurlijk vooraf. Dit doen we minstens 30 dagen van tevoren.

Het prijsplafond

Vanaf 1 januari 2023 geldt er een prijsplafond voor energie dat een jaar duurt. Je betaalt dan een basistarief van € 0,40 per kWh stroom en € 1,45 per m³ gas tot een verbruik van 2.900 kWh stroom en 1.200 m³ gas. En voor alles wat je meer verbruikt betaal je je variabele tarieven.Om je al in 2022 te helpen met het verlagen van je energierekening, ontvang je zowel in november als in december € 190 korting van de overheid. We betalen deze € 190 korting in de tweede helft van november en december aan je uit, als je op de eerste dag van die maand stroom van ons hebt. Je ontvangt het bedrag via je rekeningnummer dat bij ons bekend is. We verrekenen de korting dus niet met je termijnbedrag, maar storten het op je rekening.
Meer over de overheidsmaatregelen

Je termijnbedrag

Wat het effect van je nieuwe tarieven op je termijnbedrag is verschilt per situatie. Op het moment dat je je jaarnota krijgt, berekenen we een nieuw termijnbedrag voor je. We houden daarbij rekening met je energieverbruik, je (gewijzigde) tarieven en de huidige overheidsmaatregelen.
  • Ontvang je je jaarnota binnen 3 maanden? Dan hoef je je termijnbedrag nu niet aan te passen vanwege je nieuwe tarieven. Je kunt je jaarnota afwachten en ontvangt dan vanzelf een nieuw, passend termijnbedrag.
  • Heb je je jaarnota al ontvangen of ontvang je ‘m pas over meer dan 3 maanden? Dan adviseren we je om de Jaarcheck in de Oxxio App te doen. Je krijgt dan advies over een passend termijnbedrag. En je kunt je termijnbedrag meteen zelf aanpassen.

    Let op: Op dit moment is de Jaarcheck helaas niet beschikbaar. En ook onze Service Crew kan je tijdelijk geen advies geven over de hoogte van je termijnbedrag. Dit komt doordat we de energiemaatregelen in ons advies aan het verwerken zijn. Houd de app in de gaten om te zien wanneer de Jaarcheck weer beschikbaar is.

Ga naar de Oxxio App of Mijn Oxxio om te zien wanneer je je jaarnota ontvangt, welk termijnbedrag je nu betaalt en om je termijnbedrag te wijzigen.
Goed om te weten: We werken er hard aan om de energiemaatregelen in onze systemen te verwerken. Zodra we hiermee klaar zijn informeren we je over de juiste hoogte van je termijnbedrag.

Meterstanden

Heb je een slimme meter en ons toestemming gegeven om die op afstand uit te lezen, dan hoef je je meterstanden niet zelf door te geven. Die krijgen we dan namelijk vanzelf binnen. Je nieuwe tarieven verrekenen we dan met het verbruik in de periode waarin deze gelden.Bij een traditionele meter kun je de meterstanden doorgeven in de Oxxio App of in Mijn Oxxio.

Hulp bij betalen

Heb je moeite om je energierekening te betalen, dan helpen we je graag. Je kunt met ons een betalingsregeling afspreken. Kijk voor meer informatie op Oxxio.nl/klantenservice/betalingsregeling.Liever anoniem en gratis advies? Voor klanten met geldzorgen werken we samen met Geldfit, een centraal loket om jou te helpen dit weer op orde te krijgen.

Veelgestelde vragen

Wanneer ontvang ik weer nieuwe tarieven?
We zijn van plan om je over 3 maanden nieuwe leveringstarieven aan te bieden. De hoogte van de tarieven die we je dan kunnen aanbieden is afhankelijk van de ontwikkelingen op de internationale energiemarkten.
Kan ik mijn tarieven voor een langere tijd vastzetten?
Helaas kan je nu geen contract voor 1 of 3 jaar afsluiten. Door de huidige situatie kunnen we tijdelijk geen nieuwe contracten met een langere vaste looptijd en vaste tarieven aanbieden. De tarieven zijn hiervoor teveel in beweging. We bekijken steeds of de situatie het toelaat om weer langere vaste contracten aan te bieden.
Hoe is mijn energietarief opgebouwd?
De tarieven die je ontvangt zijn leveringstarieven inclusief btw. Hier komt de energiebelasting en Opslag Duurzame Energie nog bij. Deze vind je ook in de tabel terug. Je energiekosten bestaan uit drie onderdelen: leveringskosten, overheidsheffingen en netbeheerkosten. Kijk voor meer informatie op Oxxio.nl/klantenservice/tarieven.
Waar vind ik mijn nieuwe tarieven?
Je actuele tarieven vind je altijd in de Oxxio App bij Menu > Producten of in Mijn Oxxio bij Mijn producten. Je nieuwe tarieven gaan in op de datum die je hebt ontvangen in het bericht over je wijzigende tarieven. Zodra je nieuwe tarieven ingaan zijn deze zichtbaar in de Oxxio App en Mijn Oxxio.
Wat is mijn terugleververgoeding?
Je terugleververgoeding voor het salderen is altijd gelijk aan je all-in leveringstarief zoals dat op je overeenkomst staat. Het all-in-tarief bestaat uit: tarief per kWh stroom, overheidsheffingen (opslag duurzame energie en energiebelasting) en 21% btw.

Goed om te weten: van 1 juli 2022 t/m 31 december 2022 geldt een verlaagd btw-tarief van 9% op energie (stroom en gas). Dit wordt automatisch doorberekend en verrekend op je jaarnota.

Als je meer teruglevert dan je verbruikt, noemen we dat ‘een overschot aan teruglevering’. De terugleververgoeding die je hiervoor krijgt is € 0,09 per kWh. Hier wordt geen btw, energiebelasting en opslag duurzame energie over vergoed.

Waarom stijgen ook de stroomtarieven?
Opgewekte stroom wordt verkocht op de groothandelsmarkt. Dat geldt ook voor de groene stroom. De internationale energiemarkt kent één prijs voor elektriciteit, of deze nu duurzaam is opgewekt of niet. Op deze markt kopen energieleveranciers elektriciteit in tegen uurprijzen en gas tegen dagprijzen. Op de groothandelsmarkt aangeboden elektriciteit wordt voor een deel opgewekt uit gas. En omdat we te maken hebben met hoge gasprijzen, stijgt daardoor ook de stroomprijs op de groothandelsmarkt. Want die bestaat uit één prijs, voor alle soorten stroom.
Staat je vraag er niet tussen? Onze klantenservice helpt je graag verder.