Alles wat je wilt weten over je jaarnota, eindnota en energiekosten

Op de jaarnota en eindnota verrekenen we de termijnbedragen die je betaald hebt, met je werkelijke energieverbruik. Je werkelijke energieverbruik berekenen we op basis van je meterstanden. Zijn de kosten van je verbruik hoger dan de termijnbedragen die je betaald hebt, dan moet je bijbetalen. Als de kosten van je verbruik lager zijn, dan krijg je geld terug. Hebben we je meterstanden niet of niet op tijd ontvangen? Dan maken we een berekening van je verbruik. Hierdoor kan je nota hoger uitvallen dan verwacht.

Wat is het verschil tussen een jaar- en eindnota?

Elk jaar ontvang je een gespecificeerde nota van je energiekosten, je jaarnota. En als de energielevering op je adres stopt, bijvoorbeeld bij een verhuizing of overstap naar een andere energieleverancier, krijg je een eindnota.

Wanneer kan ik mijn jaarnota verwachten?

Zodra je jouw meterstanden hebt doorgegeven, maken we je jaarnota op. Dit kan ongeveer 4 weken duren. Wil je weten wanneer je de jaarnota precies ontvangt? Check ‘t in de Oxxio App bij ‘Contract info’.

Waar vind ik mijn jaar- en eindnota?

In de Oxxio App bekijk je je nota’s op het moment dat het jou uitkomt. Bij ‘Mijn nota’s’ zie je namelijk alle nota’s, betalingen en terugbetalingen van het afgelopen jaar handig in een overzicht bij elkaar.

Waarom krijg ik een nieuw termijnbedrag en berekenen jullie deze op mijn jaarnota?

Ieder jaar checken we of je termijnbedrag nog past bij je verbruik. Aan de hand van je werkelijke verbruik van het afgelopen jaar berekenen we je maandelijkse termijnbedrag voor het komende jaar. Op de jaarnota verreken we dit eerste nieuwe termijnbedrag direct, zodat je daar geen aparte nota meer voor ontvangt. Vind je het termijnbedrag te hoog of te laag? Dan kun je dit bedrag gemakkelijk aanpassen in de Oxxio App bij ‘Contract info’.

Meer over het termijnbedrag

Hoe komen jullie aan de meterstanden die op mijn jaar- of eindnota staan?

Op de jaar- of eindnota staan de meterstanden die jij hebt doorgegeven of die je slimme meter heeft uitgelezen. Het is belangrijk dat je de meterstanden op tijd doorgeeft, dan weet je zeker dat je precies betaalt wat je hebt verbruikt. Heb je geen slimme meter en heb je ook niets doorgegeven? Dan maken we een berekening van je verbruik. Hierdoor kan je nota hoger uitvallen dan verwacht.

Meer over meterstanden

Waarom staat er een ander bedrag op mijn bankafschrift dan op mijn jaar- of eindnota?

Soms blijkt op je nota dat je meer hebt betaald dan verbruikt. Dat verschil storten we terug, tenzij je nog nota’s hebt openstaan. In dat geval verrekenen we het verschil met het openstaande bedrag van je jaar- of eindnota.

Welke onderdelen van mijn jaarnota kan ik zélf omlaag brengen en welke niet?

Je jaarnota wordt onder andere beïnvloed door de hoogte van je verbruik. Hoeveel je verbruikt heeft direct invloed op de variabele leveringskosten, de regiotoeslag gas, de overheidsheffingen en vervolgens de btw die je hierover betaalt. De vaste leveringskosten, de netbeheerkosten, en de vermindering energiebelasting kan je niet beïnvloeden met de hoeveelheid energie die je verbruikt.

Meer over energiekosten en overheidsheffingen

Waarom berekenen jullie een opzegvergoeding op mijn eindnota?

Zeg je je leveringsovereenkomst op voor het einde ervan? Dan brengen we je een opzegvergoeding, een boete, in rekening. We kopen namelijk al energie in voor de hele looptijd van je overeenkomst. Dit bedrag verrekenen we op je eindnota.

Zorg dat je jaarnota geen verrassing is: weet wat je verbruikt!

De superslimme Oxxio App laat je precies zien wat je verbruikt. En met de Jaarcheck zie je of je termijnbedrag in lijn ligt met je daadwerkelijke verbruik en stuur je bij als dat nodig is. Heb je een slimme meter en ons toestemming gegeven om ‘m automatisch uit te lezen? Dan zie je zelfs je verbruik per uur in de app. Download ‘m meteen!


Download de Oxxio App