- Home
- Klantenservice
- Termijnbedrag
Wat is het termijnbedrag?
Als je overstapt naar Oxxio vragen we je hoeveel energie je verbruikt. Weet je dat niet, dan schatten we je verbruik op basis van de door jou ingevulde gegevens. Op basis daarvan, en de energiekosten die we afspreken, berekenen we je jaarbedrag. Om te zorgen dat je niet 1 keer per jaar een groot bedrag hoeft te betalen, spreiden we de verwachte kosten over 12 termijnen. Dit is je maandelijkse termijnbedrag.Hoe komt het termijnbedrag tot stand?
Het termijnbedrag wordt berekend op basis van je gemiddelde verbruik. Hierbij wordt rekening gehouden met de zomer en de winter. Het gasverbruik is in de wintermaanden hoger.Mijn termijnbedrag wijzigen: hoe doe ik het?
Natuurlijk betaal je alleen voor de energie die je daadwerkelijk verbruikt. Verwacht je meer of minder te verbruiken dan het aantal kilowattuur of kubieke meter waar je termijnbedrag op is gebaseerd? Pas je termijnbedrag dan eenvoudig aan in de Oxxio App via het menu ‘Contract info’. Houd er wel rekening mee dat het kan zijn dat er nog één periode van je eerdere termijnbedrag in rekening wordt gebracht.Wanneer kan ik mijn termijnbedrag wijzigen?
Ben je nieuw bij Oxxio? Dan kan je het termijnbedrag aanpassen vanaf het moment dat we je energie leveren. Ben je al klant bij ons? Je kunt het termijnbedrag aanpassen in de Oxxio App wanneer jij dat wilt.Waarom ligt mijn werkelijke verbruik hoger of lager dan het jaarverbruik van mijn aanbod?
Houd er rekening mee dat je energieverbruik verandert als:- Je net bent verhuisd. De grootte van je nieuwe woning heeft invloed op je energieverbruik, maar bijvoorbeeld ook de mate waarin het energiezuinig is. Heeft je nieuwe huis betere isolatie dan je vorige woning, en ook dubbel glas, energiezuinige verwarming en zonnepanelen? Dan is de kans groot dat je een verschil in je energieverbruik ziet.
- Je gezinssamenstelling verandert. Als je met meer of minder mensen in de woning leeft, is dit meestal van invloed op de hoeveelheid energie die je verbruikt.
- Je nieuwe, energiezuinige apparaten hebt aangeschaft. Als je oude, energieslurpende apparaten had en deze recent hebt vervangen, dan kan je verbruik hierdoor een stuk lager uitvallen.
- Je extra apparaten in huis hebt. Heb je een extra (huishoudelijk) apparaat aangeschaft, zoals een vaatwasser of wasdroger? Dan zie je dit terug in je stroomverbruik.
Hoe kan ik checken of mijn termijnbedrag nog klopt?
Je kunt als Oxxio-klant zelf tussentijds checken of je termijnbedrag nog past bij je werkelijke verbruik. Dit doe je heel eenvoudig met de Jaarcheck in de Oxxio App. Je ziet dan meteen het ideale termijnbedrag voor jouw situatie.Download de Oxxio App