• Home
  • Klantenservice
  • Betaalproces en aanmaning

Oxxio betalen, zo werkt het!

Elke maand schrijven we via automatische incasso het termijnbedrag van je rekening af. Met dat voorschotbedrag verdeel je je energiekosten over het hele jaar, zodat je niet in één keer een groot bedrag moet betalen. En in de Oxxio App kun je met de Jaarcheck precies zien of je verbruik nog in lijn ligt met je termijnbedrag. Zo kom je niet voor nare verrassingen te staan, wanneer je de jaarnota van Oxxio ontvangt. Wel zo fijn!

Wat is het Oxxio-rekeningnummer?

Wil je een openstaande nota aan Oxxio betalen? Dan kan dat gemakkelijk en snel via iDEAL in de Oxxio App of Mijn Oxxio. Geen fan van iDEAL? Maak het bedrag dan over op rekeningnummer NL56 ABNA 0606 0601 11 t.n.v. Oxxio Nederland BV (ABN AMRO te Rotterdam). Vermeld altijd je klantnummer bij de overschrijving. Wij zorgen dan dat je betaling goed wordt verwerkt.

Let op: wil je de waarborgsom aan Oxxio betalen? Maak deze dan alleen naar ons over via de speciale AcceptEmail die je van ons hebt ontvangen.

Wat als betalen via automatische incasso van Oxxio mislukt?

Het kan natuurlijk gebeuren dat er een keer te weinig geld op je rekening staat op het moment dat wij het bedrag van je rekening willen afschrijven. Is de automatische incasso mislukt? Dan ontvang je van ons een e-mail met een betalingsherinnering. Hieronder lees je precies welke stappen Oxxio onderneemt, wanneer een betaling aan ons uitblijft. En als de situatie erom vraagt, dan kunnen we besluiten om af te wijken van dit standaardproces en stappen overslaan.

1. Automatische incasso

Je betaalt je Oxxio nota’s via automatische incasso. Zorg dat er rond de datum van de incasso voldoende geld op je rekening staat. Wil je weten op welke datum we je termijnbedrag maandelijks van je rekening afschrijven? Kijk dan in Mijn Oxxio bij ’Mijn producten’. Hier zie je bij ‘Mijn incassodag’ precies op welke dag van de maand we het bedrag van je rekening afschrijven.

Wijzigen incassodag
Komt de dag waarop we je maandelijkse termijnbedrag afschrijven niet (meer) zo goed uit? Kies dan zelf een dag in de maand waarop het je beter uitkomt. Aanpassen kan eens in de 4 weken. Het aanpassen van de incassodag regel je snel en eenvoudig in de Oxxio App of Mijn Oxxio.

2. Herinnering

Heb je een keer een betaling gemist of ben je te laat met betalen? Dat kan gebeuren. Als een automatische incasso is mislukt, dan vragen we je om het openstaande bedrag met iDEAL te betalen of om het zelf naar ons over te maken. Zorg ervoor dat je het bedrag betaalt binnen 15 dagen nadat de herinnering bij je is bezorgd.

3. Aanmaning

Heb je binnen 15 dagen na ontvangst van de betalingsherinnering nog niet (volledig) betaald? Dan sturen we je een aanmaning per e-mail, of per post als we je niet per e-mail kunnen bereiken. Hiervoor betaal je incassokosten.

De hoogte van de incassokosten baseren we op de Wet Incasso Kosten (WIK). Dit betekent dat je bij een notabedrag hoger dan € 267 maximaal 15% van dat bedrag aan incassokosten betaalt. Bij een notabedrag van € 267 of minder betaal je € 40 incassokosten. Voor nota’s onder de € 50 maakt Oxxio een uitzondering, dan berekenen we namelijk € 20 incassokosten.

Op de website van de rijksoverheid lees je meer over incassokosten.

4. Slotsommatie

Hebben we op de vervaldatum van de aanmaning nog geen volledige betaling ontvangen? Dan krijg je een slotsommatie. Het kan zijn dat je dan meer kosten moet betalen dan bij de aanmaning: buitengerechtelijke kosten. Dit zijn kosten die je betaalt zonder dat we de rechter inschakelen. De totale buitengerechtelijke kosten zijn nooit hoger dan maximaal wettelijk toegestaan per nota.

5. Incassobureau

Betaal je ook na de slotsommatie niet, dan neemt het incassobureau de openstaande nota(‘s) over van Oxxio. Het incassobureau houdt je dan op de hoogte van de vervolgstappen.

6. Einde overeenkomst

Heb je het incassobureau niet volledig betaald? Dan moeten we je energiecontract stopzetten. Oxxio informeert de netbeheerder hierover, waarna deze stopt met het leveren van energie.

Let op: ook na het stopzetten van je energielevering moet je nog steeds je schulden betalen!

Voordat je energie wordt afgesloten, informeren we je gemeente over het stopzetten van je energiecontract. Dit moeten we vanuit de wet doen. Het schuldhulpteam van je gemeente kan contact met je opnemen om te kijken of je hulp kunt krijgen bij je schulden.

7. Gerechtsdeurwaarder

Blijven je facturen onbetaald? Dan draagt Oxxio je dossier over aan de gerechtsdeurwaarder. Je betaalt de (wettelijke) kosten hiervoor.

Bekijk alle informatie over het Oxxio incassoproces.

Hoe kan ik een betalingsregeling met Oxxio afspreken?

Lukt het je niet om je energienota(‘s) in één keer te betalen, dan kan een betalingsregeling uitkomst bieden. Zo voorkom je extra kosten. Een Oxxio betalingsregeling vraag je zelf eenvoudig aan in de Oxxio App of Mijn Oxxio. Het uitstellen of overslaan van een nota is helaas niet mogelijk.

Lees meer over de Oxxio betalingsregeling.

Hulp bij betalingsproblemen of een betalingsachterstand

Heb je betalingsproblemen of al een betalingsachterstand opgelopen? En lukt het niet om een betalingsregeling met Oxxio af te spreken? Dan is het belangrijk om in ieder geval zo snel mogelijk actie te ondernemen. Zo voorkom je dat problemen groter worden. Natuurlijk denken we hierin graag met je mee.

Hieronder vind je een aantal oplossingen, waardoor je hopelijk weer snel grip op je geldzaken kunt krijgen.

Inzicht in je financiële situatie met Geldfit

Oxxio werkt samen met Geldfit, een organisatie die jou kan helpen om je inzicht te geven in je financiële situatie. Op geldfit.nl/oxxio kun je een anonieme test doen. Je krijgt dan direct tips en hulp, afgestemd op je persoonlijke situatie. Wil je liever direct een persoonlijk gesprek over je complete financiële situatie? Bel dan met de Nederlandse Schuldhulproute via het gratis telefoonnummer 0800-8115.

Schuldhulpverlening

Heb je schulden en lukt het je niet (meer) om deze terug te betalen? Dan kun je ook direct schuldhulpverlening bij je gemeente aanvragen. Krijg je al schuldhulpverlening of heb je hiervoor een aanvraag bij je gemeente ingediend? Laat je schuldhulpinstantie dan zo snel mogelijk contact met ons opnemen via bijzonderbeheer@oxxio.nl.