• Home
  • Klantenservice
  • Kwartaaltarieven

Wijziging energietarieven door stijgende energieprijzen

Minder wind, beperkte gasvoorraden in de EU en een hogere vraag naar gas zorgden de afgelopen maanden voor stijgende energietarieven. De Russische aanval op Oekraïne zorgt nu voor een verdere stijging en het is onduidelijk hoe de prijzen zich zullen ontwikkelen. We kunnen ons voorstellen dat je je afvraagt wat dit voor jou betekent.

Variabele tarieven

Door deze uitzonderlijke prijzen kopen we de energie nu voor een kortere periode in. Hierdoor kunnen we snel inspelen op de ontwikkelingen in de energiemarkt en onze tarieven hierop aanpassen. We zijn van plan om je over 3 maanden nieuwe leveringstarieven aan te bieden, maar kunnen dat helaas niet garanderen. Het kan zijn dat we door uitzonderlijke omstandigheden op een ander moment een tariefaanpassing doorvoeren. We informeren je hier altijd over.

Je termijnbedrag

We berekenen op je jaarnota een nieuw termijnbedrag voor je. Daarbij houden we rekening met je nieuwe tarieven, je energieverbruik van het afgelopen jaar en andere dingen die invloed hebben op je energierekening zoals de vermindering van de energiebelasting en de tijdelijke verlaging van de btw op energie van 21% naar 9% van 1 juli 2022 tot en met 31 december 2022. Benieuwd wanneer je je jaarnota ontvangt? Je vindt het in de Oxxio App of online.
  • Ontvang je je jaarnota binnen 3 maanden? Dan hoef je je termijnbedrag nu niet aan te passen vanwege je nieuwe tarieven. Je kunt je jaarnota afwachten en ontvangt dan vanzelf een nieuw, passend termijnbedrag.
  • Heb je je jaarnota al ontvangen of ontvang je ‘m na 3 maanden? Doe dan de Jaarcheck in de Oxxio App en krijg advies over een passend termijnbedrag. Wil je je termijnbedrag vervolgens wijzigen, dan kun je dat ook meteen in de app doen.

Veelgestelde vragen

Wanneer ontvang ik nieuwe tarieven?
We zijn van plan om je over 3 maanden nieuwe leveringstarieven aan te bieden. De hoogte van de tarieven die we je dan kunnen aanbieden is afhankelijk van de ontwikkelingen op de internationale energiemarkten.
Kan ik mijn tarieven voor een langere tijd vastzetten?
Helaas kunnen we door de huidige marktsituatie tijdelijk geen nieuwe contracten met een vaste looptijd en vaste tarieven aanbieden. De tarieven zijn hiervoor teveel in beweging. We bekijken continu of de situatie het toelaat om dit type contract weer aan te bieden.
Hoe is mijn energietarief opgebouwd?
Je energiekosten bestaan uit drie onderdelen: leveringskosten, overheidsheffingen en netbeheerkosten. Kijk voor meer informatie op Oxxio.nl/klantenservice/tarieven.
Welke overheidsmaatregelen worden er genomen om de stijging van de energierekening te beperken?
Om de stijging van de energierekening voor alle Nederlandse huishoudens zoveel mogelijk te beperken, heeft de overheid voor 2022 een aantal maatregelen genomen. Ontvang je stroom van Oxxio, dan zie je de lagere ‘energiebelasting per kWh stroom’ en de hogere ‘vermindering van energiebelasting’ terug op je jaarnota. Onlangs heeft het kabinet aangekondigd de btw op energie tijdelijk te verlagen van 21% naar 9% van 1 juli t/m 31 december 2022. Ook dit zie je terug op je jaarnota.
Ik kan mijn energierekening niet betalen, wat nu?
Als je moeite hebt om je energierekening te betalen, dan helpen we je graag. Bijvoorbeeld door een persoonlijk advies via Geldfit, of door een betalingsregeling af te spreken. Kijk voor meer informatie op Oxxio.nl/klantenservice/betalingsregeling.
Staat je vraag er niet tussen? Onze klantenservice helpt je graag verder.