• Home
  • Klantenservice
  • Kwartaaltarieven

Wijziging in energietarieven

De energiemarkt is flink in beweging en het is onduidelijk hoe de prijzen zich de komende periode zullen ontwikkelen. We kunnen ons voorstellen dat je je afvraagt wat dit voor jou betekent. Zeker nu je net nieuwe leveringstarieven voor stroom en/of gas hebt ontvangen.

Je variabele tarieven

Door de uitzonderlijk hoge energieprijzen kopen we energie nu voor een korte periode in. Hierdoor kunnen we sneller inspelen op de ontwikkelingen in de energiemarkt. En jou dus sneller nieuwe tarieven bieden. Wijzigen je tarieven, dan informeren we je natuurlijk vooraf.

Je termijnbedrag

Wat het effect van je nieuwe tarieven op je termijnbedrag is verschilt per situatie. Op het moment dat je je jaarnota krijgt, berekenen we een nieuw termijnbedrag voor je. We houden daarbij rekening met je energieverbruik, je (gewijzigde) tarieven en alle overheidsmaatregelen. In sommige gevallen berekenen we eerder een nieuw termijnbedrag. Uiteraard ontvang je daar dan bericht over.
  • Ontvang je je jaarnota binnen 3 maanden? Dan hoef je je termijnbedrag nu niet aan te passen vanwege je nieuwe tarieven. Je kunt je jaarnota afwachten en ontvangt dan vanzelf een nieuw, passend termijnbedrag.
  • Heb je je jaarnota al ontvangen of ontvang je ‘m pas over meer dan 3 maanden? Dan adviseren we je normaal gesproken om de Jaarcheck in de Oxxio App te doen. Je krijgt dan advies over een passend termijnbedrag. En je kunt je termijnbedrag meteen zelf aanpassen.

    Op dit moment is de Jaarcheck helaas niet beschikbaar. En ook onze Klantenservice kan je tijdelijk geen advies geven over de hoogte van je termijnbedrag. Dit komt doordat we de aangekondigde energiemaatregelen in ons advies aan het verwerken zijn. Houd de app in de gaten om te zien wanneer de Jaarcheck weer beschikbaar is.

Ga naar de Oxxio App of Mijn Oxxio om te zien wanneer je je jaarnota ontvangt, welk termijnbedrag je nu betaalt en om je termijnbedrag te wijzigen.

Aangekondigde overheidsmaatregelen

De energiebedrijven en de overheid hebben de afgelopen tijd gewerkt aan maatregelen voor de betaalbaarheid van de energierekening. Deze maatregelen zijn in grote lijnen op Prinsjesdag bekendgemaakt. De komende periode werken we hier samen verder aan. Zo moeten bijvoorbeeld het basisverbruik en de tarieven voor ‘het prijsplafond’ nog worden vastgesteld.
Meer over de overheidsmaatregelen

Je variabele tarieven en het prijsplafond

Zijn jouw variabele tarieven in 2023 hoger dan de tarieven van het prijsplafond? Dan betaal je voor het basisverbruik de tarieven van het prijsplafond. En voor alles wat je meer verbruikt gelden je variabele tarieven.

Overheidsmaatregelen die nu al gelden

De overheid heeft voor 2022 een aantal maatregelen genomen om de stijgende energierekening te compenseren.
  1. Tijdelijke btw-verlaging van 21% naar 9%

    Van 1 juli 2022 t/m 31 december 2022 geldt er een btw-tarief van 9% in plaats van 21%. Hoeveel deze verlaging precies oplevert, verschilt per huishouden aangezien btw geheven wordt over je tarieven en verbruik. We verrekenen de tijdelijke btw-verlaging op je jaarnota.
  2. Belastingverlaging op stroom

    Van 1 juli 2022 t/m 31 december 2022 betaal je per kWh stroom minder ‘energiebelasting’ dan in 2021. En ontvang je meer ‘vermindering energiebelasting’ dan in 2021.

    Goed om te weten: de ‘vermindering energiebelasting’ geldt alleen voor locaties met een verblijfsfunctie zoals een woning, kantoorpand, hotel of fabriek. Een adres zonder verblijfsfunctie is bijvoorbeeld een garagebox, een ketelhuis of volkstuin. Heeft jouw locatie geen verblijfsfunctie? Dan is de ‘vermindering energiebelasting’ niet van toepassing.

    Neem je stroom af bij een andere energieleverancier? Dan word je via die leverancier gecompenseerd.

  3. Extra € 1300 energietoeslag voor lage inkomens

    In 2022 krijgen huishoudens met een inkomen rond het sociaal minimum eenmalig ongeveer € 1300 extra om de hogere energierekening te betalen. Dit geld wordt via de gemeente uitgekeerd.

    Via de VoorzieningenWijzer op Datgeldtvoormij.nl check je of je in aanmerking komt voor de extra energietoeslag. Ook vind je er meer informatie over hoe je de extra energietoeslag kunt aanvragen. Heb je een bijstandsuitkering, IOAW-uitkering of IOAZ-uitkering? Dan wordt de toeslag automatisch uitgekeerd door de gemeente. Je hoeft dan dus niets te doen.

  4. Extra geld voor isolatiemaatregelen bij lagere inkomens

    In 2022 reserveert de overheid extra geld voor huishoudens met lagere inkomens in slecht geïsoleerde woningen. Gemeenten mogen dit geld inzetten om kwetsbare huishoudens te helpen met energie besparen. Bijvoorbeeld via een energiebespaaradvies. Lees meer op de website van de Rijksoverheid of informeer bij je gemeente.

Hulp bij betalen

Heb je moeite om je energierekening te betalen, dan helpen we je graag. Je kunt met ons een betalingsregeling afspreken. Kijk voor meer informatie op Oxxio.nl/klantenservice/betalingsregeling.Liever anoniem en gratis advies? Voor klanten met geldzorgen werken we samen met Geldfit, een centraal loket om jou te helpen dit weer op orde te krijgen.

Veelgestelde vragen

Wanneer ontvang ik weer nieuwe tarieven?
We zijn van plan om je over 3 maanden nieuwe leveringstarieven aan te bieden. De hoogte van de tarieven die we je dan kunnen aanbieden is afhankelijk van de ontwikkelingen op de internationale energiemarkten.
Kan ik mijn tarieven voor een langere tijd vastzetten?
Helaas kan je nu geen contract voor 1 of 3 jaar afsluiten. Door de huidige situatie kunnen we tijdelijk geen nieuwe contracten met een langere vaste looptijd en vaste tarieven aanbieden. De tarieven zijn hiervoor teveel in beweging. We bekijken steeds of de situatie het toelaat om weer langere vaste contracten aan te bieden.
Hoe is mijn energietarief opgebouwd?
De tarieven die je ontvangt zijn leveringstarieven inclusief btw. Hier komt de energiebelasting en Opslag Duurzame Energie nog bij. Deze vind je ook in de tabel terug. Je energiekosten bestaan uit drie onderdelen: leveringskosten, overheidsheffingen en netbeheerkosten. Kijk voor meer informatie op Oxxio.nl/klantenservice/tarieven.
Waar vind ik mijn nieuwe tarieven?
Je actuele tarieven vind je altijd in de Oxxio App bij Menu > Producten of in Mijn Oxxio bij Mijn producten. Je nieuwe tarieven gaan in op de datum die je hebt ontvangen in het bericht over je wijzigende tarieven. Zodra je nieuwe tarieven ingaan zijn deze zichtbaar in de Oxxio App en Mijn Oxxio.
Wat is mijn terugleververgoeding?
Je terugleververgoeding voor het salderen is altijd gelijk aan je all-in leveringstarief zoals dat op je overeenkomst staat. Het all-in-tarief bestaat uit: tarief per kWh stroom, overheidsheffingen (opslag duurzame energie en energiebelasting) en 21% btw.

Goed om te weten: van 1 juli 2022 t/m 31 december 2022 geldt een verlaagd btw-tarief van 9% op energie (stroom en gas). Dit wordt automatisch doorberekend en verrekend op je jaarnota.

Als je meer teruglevert dan je verbruikt, noemen we dat ‘een overschot aan teruglevering’. De terugleververgoeding die je hiervoor krijgt is € 0,09 per kWh. Hier wordt geen btw, energiebelasting en opslag duurzame energie over vergoed.

Waarom stijgen ook de stroomtarieven?
Opgewekte stroom wordt verkocht op de groothandelsmarkt. Dat geldt ook voor de groene stroom. De internationale energiemarkt kent één prijs voor elektriciteit, of deze nu duurzaam is opgewekt of niet. Op deze markt kopen energieleveranciers elektriciteit in tegen uurprijzen en gas tegen dagprijzen. Op de groothandelsmarkt aangeboden elektriciteit wordt voor een deel opgewekt uit gas. En omdat we te maken hebben met hoge gasprijzen, stijgt daardoor ook de stroomprijs op de groothandelsmarkt. Want die bestaat uit één prijs, voor alle soorten stroom.
Staat je vraag er niet tussen? Onze klantenservice helpt je graag verder.