cal_formPage 1Page 1PathPathtel_icologoFill 19

Wat is het termijnbedrag?

Als je overstapt naar Oxxio berekenen we, op basis van het historisch verbruik in jouw woning, hoeveel energie je het komende jaar gaat gebruiken. En welke kosten daarbij horen. Dat doen we ook na elke jaarnota en als je verhuist. Om te zorgen dat je niet 1 keer per jaar een groot bedrag hoeft te betalen, spreiden we de verwachte kosten over 12 termijnen. Dit is je maandelijkse termijnbedrag.

Bekijk hoe je energietarief is opgebouwd

Kan het termijnbedrag anders zijn dan het aanbod van Oxxio?

Dat kan. Jouw termijnbedrag is namelijk gebaseerd op het historisch jaarverbruik in jouw woning van de afgelopen drie jaar. Het aanbod is gebaseerd op het jaarverbruik dat je hebt doorgegeven óf laten schatten n.a.v. de door jou ingevulde gegevens.

Waarom ligt mijn historisch verbruik hoger of lager dan het jaarverbruik van mijn aanbod?

Dat kan verschillende redenen hebben:

  • Ben je bijvoorbeeld net verhuisd? Dan kan het zijn dat het energieverbruik van de vorige bewoners in de woning hoger of lager ligt. Hiermee zal het termijnbedrag ook hoger of lager uitvallen dan je verwacht op basis van het aanbod dat we je hebben gedaan.
  • Is je gezinssamenstelling veranderd? Als je met meer of minder mensen in de woning leeft is dit meestal van invloed op de hoeveelheid energie die je verbruikt.
  • Heb je nieuwe, energiezuinige apparaten aangeschaft? Als je oude, energie slurpende apparaten had en deze recent hebt vervangen, dan kan je verbruik hierdoor een stuk lager uitvallen.
  • Heb je extra apparaten in huis? Heb je een extra (huishoudelijk) apparaat aangeschaft, zoals een vaatwasser of wasdroger, dan zie je dit terug in je stroomverbruik.

Hoe kan ik mijn termijnbedrag aanpassen?

We berekenen je termijnbedrag zo nauwkeurig mogelijk. En natuurlijk betaal je alleen voor de energie die je werkelijk verbruikt. Verwacht je meer of minder te verbruiken dan het aantal kilowattuur en/of kubieke meter waar je termijnbedrag op is gebaseerd? Pas je termijnbedrag dan eenvoudig aan in je eigen Oxxio-account via Mijn Oxxio of in de Oxxio App. Je kan het termijnbedrag met 200% verhogen of 40% verlagen. Houd er wel rekening mee dat het kan zijn dat er nog één periode van je termijnbedrag in rekening wordt gebracht.

Wanneer kan ik mijn termijnbedrag aanpassen?

Ben je nieuw bij Oxxio? Dan kan je jouw termijnbedrag aanpassen vanaf het moment dat we je energie leveren. Ben je al klant bij ons? Dan kun je dat doen wanneer jij dat wilt.

Hoe kan ik checken of mijn termijnbedrag nog klopt?

Je kunt zelf tussentijds checken of je termijnbedrag nog past bij je werkelijke verbruik. Dit doe je met de Voorschotcheck in de Oxxio App en op Mijn Oxxio. We adviseren je meteen het ideale termijnbedrag voor jouw situatie.

Al klant? Doe direct de Voorschotcheck

Is je termijnbedrag lager is dan € 9 per maand?

Dan schrijven we niet langer een maandelijks termijnbedrag van je rekening. Je krijgt één keer per jaar een jaarnota, waarop we jouw verbruik en kosten in één keer afrekenen.

Hoe betaal ik het termijnbedrag?

Als klant van Oxxio betaal je maandelijks 1 termijnbedrag, deze wordt automatisch van je rekening geïncasseerd. Neem je stroom en gas van ons af, dan betaal je 1 bedrag voor beide.

Staat jouw vraag over het termijnbedrag er niet bij?

Bel dan met onze Klantenservice via 0900 55 66 777 (55 cent per gesprek + je belkosten).
Zij zijn er voor jou op werkdagen van 08.00 uur tot 19.00.