Oxxio betalen, zo werkt het!

Elke maand schrijven we via automatische incasso het termijnbedrag van je rekening af. Met dat bedrag verdeel je je energiekosten over het hele jaar. En in de Oxxio App kun je met de Jaarcheck precies zien of je verbruik nog in lijn ligt met je termijnbedrag. Superhandig!

Oxxio-betalingsregeling aanvragen

Heb je een jaar- of eindnota ontvangen, maar lukt het je niet om deze op tijd te betalen? Dan kunnen we - afhankelijk van de situatie - afspraken met je maken voor een gespreide betaling. Je vraagt je betalingsregeling gemakkelijk zelf aan via Mijn Nota’s in de Oxxio App of Mijn Oxxio. Daar klik je op de button ‘Betalingsregeling aanvragen’ die naast de openstaande nota staat. Je ziet dan direct of je voor een betalingsregeling in aanmerking komt. Of neem contact op met onze service crew, dat kan natuurlijk ook. Ga naar klantenservice en zoek op ‘contact met Oxxio’.

Financieel advies via Geldfit

Oxxio draagt graag een steentje bij aan jouw financiële gezondheid. Daarom zijn we partner van Geldfit. Door een anonieme test op Geldfit.nl te doen, ontvang je vrijblijvend advies dat past bij jouw financiële situatie. En zijn er instanties die je kunnen helpen, dan zie je daar direct de contactgegevens van.

Wat als betalen via de automatische incasso van Oxxio niet lukt?

Het kan natuurlijk gebeuren dat er een keer te weinig geld op je rekening staat. Dan sturen we je een betalingsherinnering. Welke andere stappen we ondernemen als de betaling niet lukt, zie je hieronder. En als de situatie erom vraagt, dan kunnen we na stap 2 besluiten om af te wijken van dit standaardproces en stappen overslaan.

1. Automatische incasso

Je betaalt het termijnbedrag via automatische incasso. Zorg dat er rond de datum van de incasso voldoende geld op je rekening staat. Wil je weten op welke datum we precies je termijnbedrag afschrijven? Kijk dan in de Oxxio App of Mijn Oxxio. Komt de dag waarop we je maandelijkse termijnbedrag afschrijven niet zo goed uit? Kies dan zelf een dag in de maand waarop het je beter uitkomt. Aanpassen kan eens in de 4 weken.

2. Herinnering

Heb je een keer een incasso gemist? Dat kan gebeuren. Als een automatische incasso is mislukt, dan laten we je dit weten. Hebben we je e-mailadres? Dan vragen we je per e-mail om het openstaande bedrag met iDEAL te betalen, of om het zelf naar ons over te maken. Kunnen we je niet per e-mail bereiken? Dan vragen we je per brief om het openstaande bedrag naar ons over te maken. Zorg ervoor dat het bedrag vóór de vervaldatum op de rekening van Oxxio staat.

3. Aanmaning

Hebben we op de vervaldatum van de herinnering nog geen volledige betaling ontvangen? Dan sturen we je een aanmaning per e-mail, of per post als we je niet per e-mail kunnen bereiken. Hiervoor betaal je incassokosten.

De hoogte van de incassokosten baseren we op de Wet Incasso Kosten (WIK). Dit betekent dat je bij een notabedrag hoger dan € 267 maximaal 15% van dat bedrag aan incassokosten betaalt. Bij een notabedrag van € 267 of minder betaal je € 40 incassokosten. Voor nota’s onder de € 50 maakt Oxxio een uitzondering, dan berekenen we namelijk € 20 incassokosten.

Op de website van de rijksoverheid lees je meer over incassokosten.

4. Slotsommatie

Hebben we op de vervaldatum van de aanmaning nog geen volledige betaling ontvangen? Dan kun je een slotsommatie per post krijgen. We brengen dan mogelijk meer buitengerechtelijke kosten in rekening dan we met de aanmaning al hebben gedaan. Dit zijn de kosten die je betaalt zonder dat we de rechter inschakelen. De totale buitengerechtelijke kosten zijn nooit hoger dan maximaal wettelijk toegestaan per nota.

5. Incassobureau en gemeente

Betaal je ook na de slotsommatie niet, dan dragen we de openstaande nota(‘s) over aan een extern incassobureau. De extra kosten die hierdoor ontstaan zijn ook voor jouw rekening. Vanaf dit moment ontvang je van het externe incassobureau communicatie over de stappen die ondernomen worden. Daarnaast informeren we je gemeente over je betalingsachterstand. Je gemeente kan je dan schuldhulpverlening aanbieden. Hiertoe zijn we door de overheid verplicht.

6. Einde overeenkomst

Blijven je openstaande nota’s onbetaald? Dan beëindigen we de overeenkomst en geven dit door aan je netbeheerder. Let op: je moet je schulden nog steeds betalen.

7. Gerechtsdeurwaarder

Betaal je vervolgens nog steeds niet, dan dragen we je dossier over aan de gerechtsdeurwaarder. Deze kan je dagvaarden en een te behalen vonnis uitvoeren, zoals bijvoorbeeld (loon)beslag. Zowel de (buiten-) gerechtelijke kosten als de rente zijn voor jouw rekening. De kosten zullen dus nog verder oplopen.

Alle informatie op een rij over betalen en het incassoproces.

Schuldhulpverlening

Heb je meerdere schulden dan alleen bij Oxxio en kom je er zelf niet meer uit? Dan kun je schuldhulpverlening aanvragen bij je gemeente. Meer informatie hierover vind je op de website van je gemeente.

Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp)

Lukt het je niet om je schuld op te lossen via schuldhulpverlening? Dan kun je de rechter vragen om toegelaten te worden tot de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp). Meer informatie hierover vind je op Bureauwsnp.nl.

Wat is het Oxxio-rekeningnummer?

Wil je een openstaande nota betalen aan Oxxio? Dan kan dat op rekeningnummer NL56 ABNA 0606 0601 11 t.n.v. Oxxio Nederland BV (ABN AMRO te Rotterdam). Vermeld altijd je klantnummer. Wij zorgen dan dat de betaling goed wordt verwerkt. Let op: wil je de waarborgsom aan Oxxio betalen? Hiervoor sturen we je een speciale AcceptEmail.

Voor een goede werking en het anoniem analyseren van onze website plaatsen wij functionele en analytische cookies die geen of geringe gevolgen hebben voor je privacy. Wij gebruiken meer cookies, bijvoorbeeld om jou relevante advertenties te kunnen tonen op websites van derden. Deze cookies verzamelen mogelijk gegevens buiten onze website. Door op ‘Ja’ te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.