Elke maand schrijven we via automatische incasso het termijnbedrag van je rekening af. Met dat bedrag verdeel je je energiekosten over het hele jaar. En in de Oxxio App kun je met de Jaarcheck precies zien of je verbruik nog in lijn ligt met je termijnbedrag. Superhandig!
Heb je een jaar- of eindnota ontvangen, maar lukt het je niet om deze op tijd te betalen? Dan kunnen we - afhankelijk van de situatie - afspraken met je maken voor een gespreide betaling. Je vraagt je betalingsregeling gemakkelijk zelf aan via Mijn Nota’s in de Oxxio App of Mijn Oxxio. Daar klik je op de button ‘Betalingsregeling aanvragen’ die naast de openstaande nota staat. Je ziet dan direct of je voor een betalingsregeling in aanmerking komt. Of neem contact op met onze service crew, dat kan natuurlijk ook. Ga naar klantenservice en zoek op ‘contact met Oxxio’.
Het kan natuurlijk gebeuren dat er een keer te weinig geld op je rekening staat. Dan sturen we je een betalingsherinnering. Welke andere stappen we ondernemen als de betaling niet lukt, zie je hieronder. En als de situatie erom vraagt, dan kunnen we na stap 2 besluiten om af te wijken van dit standaardproces en stappen overslaan.
Je betaalt het termijnbedrag via automatische incasso. Zorg dat er rond de datum van de incasso voldoende geld op je rekening staat. Wil je weten op welke datum we precies je termijnbedrag afschrijven? Kijk dan in de Oxxio App of Mijn Oxxio. Komt de dag waarop we je maandelijkse termijnbedrag afschrijven niet zo goed uit? Kies dan zelf een dag in de maand waarop het je beter uitkomt. Aanpassen kan eens in de 4 weken.
Heb je een keer een incasso gemist? Dat kan gebeuren. Als een automatische incasso is mislukt, dan laten we je dit weten. Hebben we je e-mailadres? Dan vragen we je per e-mail om het openstaande bedrag met iDEAL te betalen, of om het zelf naar ons over te maken. Kunnen we je niet per e-mail bereiken? Dan vragen we je per brief om het openstaande bedrag naar ons over te maken. Zorg ervoor dat het bedrag vóór de vervaldatum op de rekening van Oxxio staat.
Hebben we op de vervaldatum van de herinnering nog geen volledige betaling ontvangen? Dan sturen we je een aanmaning per e-mail, of per post als we je niet per e-mail kunnen bereiken. Hiervoor betaal je incassokosten.
Hebben we op de vervaldatum van de aanmaning nog geen volledige betaling ontvangen? Dan kun je een slotsommatie per post krijgen. We brengen dan mogelijk meer buitengerechtelijke kosten in rekening dan we met de aanmaning al hebben gedaan. Dit zijn de kosten die je betaalt zonder dat we de rechter inschakelen. De totale buitengerechtelijke kosten zijn nooit hoger dan maximaal wettelijk toegestaan per nota.
Betaal je ook na de slotsommatie niet, dan dragen we de openstaande nota(‘s) over aan een extern incassobureau. De extra kosten die hierdoor ontstaan zijn ook voor jouw rekening. Vanaf dit moment ontvang je van het externe incassobureau communicatie over de stappen die ondernomen worden.
Blijven je openstaande nota’s onbetaald? Dan beëindigen we de overeenkomst en geven dit door aan je netbeheerder. Let op: je moet je schulden nog steeds betalen.
Betaal je vervolgens nog steeds niet, dan dragen we je dossier over aan de gerechtsdeurwaarder. Deze kan je dagvaarden en een te behalen vonnis uitvoeren, zoals bijvoorbeeld (loon)beslag. Zowel de (buiten-) gerechtelijke kosten als de rente zijn voor jouw rekening. De kosten zullen dus nog verder oplopen.
Alle informatie op een rij over betalen en het incassoproces.
Wil je een openstaande nota betalen aan Oxxio? Dan kan dat op rekeningnummer NL56 ABNA 0606 0601 11 t.n.v. Oxxio Nederland BV (ABN AMRO te Rotterdam). Vermeld altijd je klantnummer. Wij zorgen dan dat de betaling goed wordt verwerkt. Let op: wil je de waarborgsom aan Oxxio betalen? Hiervoor sturen we je een speciale AcceptEmail.