Oxxio betalen, zo werkt het!

Elke maand schrijven we via automatische incasso het termijnbedrag van je rekening af. Met dat bedrag verdeel je je energiekosten over het hele jaar. En in de Oxxio App kun je met de Jaarcheck precies zien of je verbruik nog in lijn ligt met je termijnbedrag. Superhandig!

Oxxio-betalingsregeling aanvragen

Lukt het je niet om je nota op tijd te betalen? Dan kunnen we - afhankelijk van de situatie - afspraken met je maken voor een gespreide betaling. Je vraagt je betalingsregeling gemakkelijk zelf aan via Mijn Nota’s in de Oxxio App of Mijn Oxxio. Daar klik je op de button ‘Betalingsregeling aanvragen’ waarna je direct ziet of je voor een betalingsregeling in aanmerking komt. Of neem contact op met onze service crew, dat kan natuurlijk ook. Ga naar klantenservice en zoek op ‘contact’.

Wat als betalen via de automatische incasso van Oxxio niet lukt?

Het kan natuurlijk gebeuren dat er een keer te weinig geld op je rekening staat. Dan sturen we je een betalingsherinnering. Welke andere stappen we ondernemen als de betaling niet lukt, zie je hieronder. En als de situatie erom vraagt, dan kunnen we besluiten om af te wijken van dit standaardproces en stappen overslaan.

1. Automatische incasso

Je betaalt je nota’s via automatische incasso. Zorg dat er rond de datum van de incasso voldoende geld op je rekening staat. Wil je weten op welke datum we precies je termijnbedrag afschrijven? Kijk dan in Mijn Oxxio bij ’Mijn producten’. Komt de dag waarop we je maandelijkse termijnbedrag afschrijven niet zo goed uit? Kies dan zelf een dag in de maand waarop het je beter uitkomt. Aanpassen kan eens in de 4 weken.

2. Herinnering

Heb je een keer een incasso gemist? Dat kan gebeuren. Als een automatische incasso is mislukt, dan vragen we je om het openstaande bedrag met iDEAL te betalen of om het zelf naar ons over te maken. Zorg ervoor dat je het bedrag betaalt binnen 15 dagen nadat de herinnering bij je is bezorgd.

3. Aanmaning

Heb je binnen 15 dagen na ontvangst van de betalingsherinnering nog niet (volledig) betaald? Dan sturen we je een aanmaning per e-mail, of per post als we je niet per e-mail kunnen bereiken. Hiervoor betaal je incassokosten.

De hoogte van de incassokosten baseren we op de Wet Incasso Kosten (WIK). Dit betekent dat je bij een notabedrag hoger dan € 267 maximaal 15% van dat bedrag aan incassokosten betaalt. Bij een notabedrag van € 267 of minder betaal je € 40 incassokosten. Voor nota’s onder de € 50 maakt Oxxio een uitzondering, dan berekenen we namelijk € 20 incassokosten.

Op de website van de rijksoverheid lees je meer over incassokosten.

4. Slotsommatie

Hebben we op de vervaldatum van de aanmaning nog geen volledige betaling ontvangen? Dan krijg je een slotsommatie. Het kan zijn dat je dan meer kosten moet betalen dan bij de aanmaning: buitengerechtelijke kosten. Dit zijn kosten die je betaalt zonder dat we de rechter inschakelen. De totale buitengerechtelijke kosten zijn nooit hoger dan maximaal wettelijk toegestaan per nota.

5. Incassobureau

Betaal je ook na de slotsommatie niet, dan eemt het incassobureau de openstaande nota(‘s) over van Oxxio. Het incassobureau houdt je dan op de hoogte van de vervolgstappen.

6. Einde overeenkomst

Heb je het incassobureau niet volledig betaald? Dan moeten we het contract stopzetten. Oxxio informeert de netbeheerder hierover waarna deze stopt met het leveren van energie. Let op: je moet nog steeds je schulden betalen!

Voordat je energie wordt afgesloten, informeren we je gemeente over het stopzetten van je energiecontract. Dit moeten we vanuit de wet doen. Het schuldhulpteam van je gemeente kan contact met je opnemen om te kijken of je hulp kunt krijgen bij je schulden.

7. Gerechtsdeurwaarder

Blijven je facturen onbetaald? Dan draagt Oxxio je dossier over aan de gerechtsdeurwaarder. Je betaalt de (wettelijke) kosten hiervoor.

Alle informatie op een rij over betalen en het incassoproces.

Betalingsproblemen?

Hieronder vind je een aantal oplossingen waardoor je weer grip op je geldzaken kunt krijgen.

  • Misschien is een betalingsregeling met Oxxio voor jou een oplossing. Je maakt dan met ons een passende afspraak om je nota in delen te betalen. Een betalingsregeling vraag je eenvoudig aan in de Oxxio App of Mijn Oxxio.
  • Oxxio werkt samen met Geldfit om je inzicht te geven in je financiële situatie. Op geldfit.nl/oxxio kun je een anonieme test doen en krijg je direct tips en hulp afgestemd op jouw situatie. Wil je liever direct een persoonlijk gesprek? Bel dan met het gratis telefoonnummer 0800-8115 voor hulp bij geldzorgen.
  • Schuldhulpverlening. Je kunt ook direct schuldhulpverlening bij je gemeente aanvragen. Kun je aantonen dat je schuldhulpverlening hebt aangevraagd of krijg je al schuldhulpverlening? Laat je schuldhulpinstantie dan contact met ons opnemen via bijzonderbeheer@oxxio.nl.

Wat is het Oxxio-rekeningnummer?

Wil je een openstaande nota betalen aan Oxxio? Dan kan dat op rekeningnummer NL56 ABNA 0606 0601 11 t.n.v. Oxxio Nederland BV (ABN AMRO te Rotterdam). Vermeld altijd je klantnummer. Wij zorgen dan dat de betaling goed wordt verwerkt. Let op: wil je de waarborgsom aan Oxxio betalen? Hiervoor sturen we je een speciale AcceptEmail.

Mogen wij cookies plaatsen?

Voor een goede werking en het anoniem analyseren van onze website plaatsen wij functionele en analytische cookies die geen of geringe gevolgen hebben voor je privacy.

Wij gebruiken meer cookies, bijvoorbeeld om jou relevante advertenties te kunnen tonen op websites van derden.

Deze cookies verzamelen mogelijk gegevens buiten onze website. Door op ‘Accepteren’ te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.